چه عواملی بر قیمت سیمان تاثیر می گذارد؟

سیمان سیاه کیسه مرکب آرتا اردبیل

 

اصطلاح قیمت گذاری به تمام اقدامات مورد استفاده برای تعیین قیمت ایده آلی که یک محصول با آن در بازار عرضه می شود استفاده می شود. عوامل متعددی در تعیین قیمت، دخالت می کنند، قیمت سیمان در بازار توسط عرضه و تقاضا تعیین می شود. هزینه های تولید به نوبه خود جزو عوامل اصلی در تعیین قیمت خواهد بود. به این ترتیب، برای درک مفهوم قیمت گذاری باید عوامل متعددی را در نظر بگیرید.

گواهی سپرده کالایی سیمان چیست؟
گواهی سپرده کالایی سیمان چیست؟

قیمت گذاری مناسب بازار سیمان مزایای زیر را به شما ارائه می دهد:

  • قدرت خرید خود را بدست می آورید.
  • بالاترین بازده ممکن را در سرمایه گذاری محصول خود به دست آورید.
  • ارزش برند خود را حفظ می کنید.
  • توانایی تصمیم گیری استراتژیک در مورد چگونگی تغییر قیمت ها در طول زمان را بدست خواهید آورد.

اهمیت تعیین قیمت سیمان

توسعه دهندگان محصول در کارخانه ها، زمان زیادی را برای تولید محصولات جدید سرمایه گذاری می کنند. این فرآیند می تواند چندین هفته طول بکشد. برای استهلاک هزینه های زمانی و مالی بالا، لازم است اقدامات زیادی برای تعیین صحیح قیمت سیمان انجام شود. تعیین این امر بیش از هر عامل مرتبط دیگر، از جمله سهم بازار و هزینه های متغیر و ثابت، بر سودآوری محصول تأثیر دارد.

قیمت سیمان تنها مفهوم بازاریابی است که برای شرکت ها سود ایجاد می کند. موارد دیگری مانند تبلیغ یا توزیع نیز وجود دارد که شامل هزینه‌هایی است. به این ترتیب از قیمت به صورت استراتژیک، برای مقابله با شرایط رقابتی در بازار و همچنین هر موقعیت دیگری که شرکت ها ممکن است در آن غوطه ور شوند، استفاده می شود. قیمت سیمان به طور مستقیم بر تصمیمات مصرف کننده تأثیر می گذارد که بر موقعیت برند , محصول، تأثیر می گذارد.

گواهی سپرده کالایی سیمان
گواهی سپرده کالایی سیمان

برای تعیین قیمت ایده آل برای یک محصول یا خدمات جدید، تنها داشتن یک دیدگاه کافی نیست. قیمت گذاری در چارچوب تنش صورت می گیرد که در آن عوامل متعددی در نظر گرفته می شود و به دسته های زیر تقسیم می شوند: هزینه یک کارخانه برای تولید سیمان و مواد لازم برای یک نوع سیمان خاص، چقدر است؟ مشتریان: مشتریان چقدر حاضرند برای سیمان بپردازند؟

پیشنهاد ما به شما:  سهم ناچیز سیمان از هزینه ساخت مسکن

قیمت سیمان در بازار چقدر است؟

قیمت گذاری هزینه محور

هزینه ها یک عامل داخلی هستند که باید هنگام تعیین قیمت سیمان در نظر گرفته شوند. فرآیندهای تولید، کارکنان، شبکه های توزیع، خدمات عمومی و غیره عناصری هستند که برای جلوگیری از ضرر و زیان، مورد توجه قرار می گیرند. در ابتدای قیمت گذاری، کارخانه ها باید هزینه های تولید و موادی که متحمل می شوید را مشخص کنید. اینها به عنوان یک حد پایه یا حد پایین در هنگام تعیین قیمت سیمان عمل می کنند و برای ایجاد سود، می توان به میزان قابل توجهی از آن فراتر رفت.

قیمت گذاری مشتری مدار

برای تعیین قیمت سیمان با در نظر گرفتن مشتری، ابتدا باید داده های مناسب ثبت شود. این کار با انجام نظرسنجی به عنوان بخشی از روش ها و رویکردهای مختلف تحقیق قیمت گذاری، انجام می شود. بسته به نوع نظرسنجی، قیمت‌های متفاوتی برای یک محصول ثابت، داده می شود. همچنین از آنها خواسته می شود قیمتی که مایل به پرداخت آن هستند، نام ببرند. هنگام تعیین قیمت نهایی، باید محدوده قیمت دقیق نیز در نظر گرفته شود.

 

سیمان چیست
سیمان چیست

قیمت گذاری رقابت محور

تحلیل رقابت یکی دیگر از عوامل دخیل در تعیین قیمت است. از این نظر شناخت پیشنهاد موجود و آزمایش بازار ضروری است. مبالغ از پولی که شرکت‌های رقیب برای یک محصول دریافت می‌کنند و موفقیتی که با آن به دست می‌آورند برای یافتن قیمت مناسب بسیار مهم است. بنابراین قیمت کالاهای تولید داخل با شرایط رقابتی مربوطه تطبیق داده شود تا خریداران کافی را جذب کنند.

روش های  تعیین قیمت سیمان

به طور کلی، سه روش قیمت‌گذاری را می‌توان متمایز کرد که از آن‌ها رویکردها، استراتژی‌ها و تکنیک‌های اصلی قیمت‌گذاری پدیدار می‌شوند. سه عامل زیر در تعیین قیمت موثر است:

  • روش مبتنی بر هزینه: روشی است که به طور گسترده توسط شرکت های کوچک استفاده می شود که مبتنی بر محاسبه هزینه تولید محصول و افزودن حاشیه سود است.
  • روش مبتنی بر تقاضا: مصرف کننده تجزیه و تحلیل می شود و بر اساس ارزشی که به یک محصول می دهد قیمت سیمان، تعیین می شود.
  • روش رقابت محور: قیمت بر اساس قیمت رقابت و کیفیت محصول تعیین می شود.
پیشنهاد ما به شما:  تغییر نام صنایع سیمان سامان غرب به سیمان مدلل

استراتژی های تعیین قیمت سیمان

در حالی که چندین استراتژی برای تعیین قیمت سیمان وجود دارد، مواردی که در زیر ذکر شده اند مرتبط ترین هستند. نوعی قیمت گذاری مستقیم که توسط اقتصاددانان تعیین شده است، طیفی از قیمت های قابل قبول را برای یک محصول مشخص می سازد. با پرسیدن چهار سوال زیر، محدوده ای از قیمت های قابل قبول را برای یک محصول معین ایجاد می کند:

  • چه قیمتی بسیار پایین است که شما کیفیت پایین را فرض کنید و محصول را خریداری نکنید؟
  • با چه قیمتی محصول را گران می‌دانید، اما آیا همچنان مایل به خرید آن هستید؟
  • با چه قیمتی محصول را به دلیل گران بودن آن دور می اندازید؟
  • با چه قیمتی محصول را یک خرید مقرون به صرفه، خرید عالی نسبت به قیمت آن در نظر می گیرید؟

در نتیجه، به لطف چهار پارامتر قیمت ارائه شده توسط فروشندگان، محدوده قیمت دقیق و چارچوب قیمت قابل قبول در نظر گرفته می شود که در قالب منحنی قیمت سیمان در نظر گرفته می شود.

 

قیمت گذاری مستقیم سیمان

نوعی قیمت گذاری مستقیم است که بر اساس این پرسش از مشتریان می باشد: آیا محصول را با قیمتی که تعیین نموده اید خریداری می کنند یا خیر، سپس قیمت را تغییر می‌دهند و دوباره آمار را بررسی می کنند که آیا به خرید محصول یا خدمات ادامه خواهند داد؟ همچنین امار خرید بررسی می شود که آیا مشتریان در صورت افزایش قیمت، باز هم خرید می کنند؟ از این روش برای تعیین تقاضا در برخی نقاط، استفاده می کنند و برای تعیین یک نقطه قیمت بهینه در بازار، استفاده می شود.

توجه داشته باشید از آنجایی که در این روش، مشتریان مستقیماً در مورد قیمت ها سؤال می کنند، بنابراین فرض می شود که پاسخ دهندگان تا حدی با محصول یا خدمات آشنایی دارند. علاوه بر این، در این روش، قیمت های رقابتی اعمال نمی شود.

چه عواملی در قیمت سیمان موثر است؟

سیمان یکی از محصولات پرمصرف و مصالح ساختمانی ضروری است که بدون آن عملا ساخت وسازها غیرممکن می شود. سیمان نقش مهمی در زندگی مردم دارد. این نقش در مسکن بسیار پررنگ تر است. بنابراین با توجه به این موارد، سیمان از محصولاتی است که نوسان قیمت آن در زندگی مردم، تاثیر مستقیمی خواهد داشت.

پیشنهاد ما به شما:  سهم ناچیز سیمان از هزینه ساخت مسکن

به طور کلی یکی از اصلی ترین مواردی که بر کم و زیاد شدن قیمت سیمان یا هرمحصول دیگر تاثیر می گذارد، میزان عرضه و تقاضا است. عرضه سیمان بستگی به میزان تولید آن دارد. باید بگوییم که خوشبختانه ایران یکی از کشورهایی است که در زمینه تولید سیمان کمبودی ندارد و کارخانه های زیادی به  تولید سیمان می پردازند. اما در برهه ای از زمان ها ممکن است عوامل متعددی بر کم و زیاد شدن قیمت سیمان تاثیر داشته باشد. در ادامه برخی از مهم ترین عوامل را ذکر می کنیم:

  • شرایط آب و هوایی و تغییر فصل
  • کمبود برق و قطعی برق کارخانه ها
  • افزایش قیمت دلار و تورم کلی کشور
  • کمبود تولید به دلیل مشکلات کارخانه ها
  • عدم تقاضا و خرید مردم به دلایل متعدد از جمله مشکلات کلی کشور

معمولا در فصول سرد سال ساخت و ساز کمتر می شود و به دنبال آن خرید سیمان از سوی مردم کاهش می یابد و معمولا قیمت سیمان کاهشی است. در فصول گرم سال به دلیل افزایش دما و گرمای زیاد با کمبود برق مواجه می شویم و کارخانه ها با قطع برق مواجه می شوند. به دنبال آن تولید سیمان به شدت کاهش می یابد و با کمبود عرضه و افزایش قیمت سیمان، مواجه می شویم.

گاهی اوقات کارخانه با مشکلاتی همچون خرابی دستگاه ها و یا اعتصاب رانندگان و کارگران مواجه می شوند. بدین ترتیب تولید و عرضه با مشکل مواجه می شود و قیمت سیمان افزایش می یابد. افزایش ناگهانی قیمت دلار و تورم کلی در کشور، باعث افزایش قیمت تمام کالاها می شود سیمان را نیز با افزایش قیمت روبرو خواهد کرد.

 

سیمان سیاه کیسه پوزولانی آرتا اردبیل

روش خرید و فروشنده سیمان:

در صورتی که خریداران به صورت عمده، سیمان خریداری نمایند و از عمده فروشان خرید کنند، قیمت سیمان، کمتر خواهد شد. همچنین در صورت خرید آنلاین ممکن است قیمت کمتر شود. به عنوان مثال با خرید اینترنتی از وب سایت قیمت سیمان، از تخفیف ویژه ای بهره مند می شوید. وب سایت قیمت سیمان قیمت های خود را هر هفته بروزرسانی می کند و مناسب ترین قیمت را برای خریداران در نظر می گیرد. با ما همراه باشید.

امتیاز شما به این مقاله
خانه سیمان