روان کننده بتن چیست ؟

روان کننده بتن

 

در پروژه‌های ساخت و ساز، اغلب نیاز به افزودنی شیمیایی به نام روان کننده بتن است. این محصول کاربردهای فراوانی دارد که کیفیت کار ساخت را افزایش می‌دهد. محصول بتن بدون استفاده از روان کننده، کارایی لازم را ندارد و به همین خاطر، تا حدودی استفاده از روان کننده بتن الزامی است. با این حال روان کننده بتن کاربردهای دیگری هم دارد که در مجموع آن را به یک ماده اولیه جهت بتن ریزی تبدیل می‌کند.

مشخصات فنی روان کننده بتن

روان کننده بتن محصولی تولید شده از ترکيبات آلی است که میزان غلظت بتن را هم افزایش خواهد داد همچنین این ماده به­عنوان ترکیب کاهش دهنده آب در بتن هم شناخته می‌شود البته به طور کلی روان کننده‌های بتن آب به سیمان سفید را تا ۳۵ درصد کاهش می‌دهند در واقع از این مواد به منظور تغییر حالت فیزیکی بتن از خمیری به سخت و همچنین افزایش پایداری آن استفاده می‌کنند بنابراین از جمله مشخصات فنی روان کننده بتن می‌توان به خاصیت  پایدار کنندگی آن اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که نباید از مضرات روان کننده بتن نیز غافل شد. همچنین می‌توان روان کننده بتن را در حجم بالا مانند سیمان فله خریداری کرد.

 

روان کننده بتن
روان کننده بتن

نحوه استفاده از روان کننده بتن

از آن جایی که از روان کننده بتن برای نرم شدن ترکیب بتنی و همچنین روان شدن جریان آن استفاده می­کنند، نیاز است که در خصوص نحوه استفاده از روان کننده بتن هم اطلاع داشته باشید. در همین خصوص، باید این مواد شیمیایی را به صورت مستقیم به ترکیب آب و سیمان اضافه کرد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که نقش روان کننده بتن در ترکیب آب و سیمان چیست؟ در واقع این افزودنی شیمیایی، در مقدار مشخص، باعث کاهش درصد آب نسبت به سیمان خواهد شد. معمولا بتن در کانتینر‌های اختصاصی پایه‌ ریزی می‌شود؛ به همین خاطر روان کننده بتن را هم به همین کانتینرها اضافه می‌کنند.

پیشنهاد ما به شما:  کاربرد سیمان در صنایع مختلف

روان کننده بتن چه کاربردی دارد؟

یکی از مهم­ترین کاربردهای روان کننده بتن ساخت انواع مختلف بتن مسلح و غیر مسلح است البته به­طور کلی انواع بتن پیش ساخته هم با استفاده از روان کننده بتن ساخته می‌شوند.این ماده همچنین تراکم بتن را افزایش می‌دهد و می‌توان از آن برای بتن ریزی در برش‌های مختلف استفاده کرد. روان کننده بتن به طور کلی برای ساخت بتن مستحکم و سخت بسیار کاربردی است؛ زیرا از جمله ویژگی‌های ماده روان کننده همان استحکام بخشی به بتن است. از جمله دیگر کاربردهای کلی روان کننده بتن هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بتن‌های قالبی و پیش ساخته
    • ساخت ستون و دیوارهای ساختمان
    • بتن ریزی پل‌های شهری
    • بتن ریزی کف و پی
    • بتن ریزی با وجود هوای سرد

نحوه استفاده از روان کننده بتن

میزان مصرف روان­کننده در بتن

مقدار و درصد افزودن روان­کننده به بتن اهمیت بسیار زیادی دارد. درواقع اهمیت میزان مصرف روان­کننده در بتن در جایی مشخص می­شود که در صورت بروز هر گونه خطا هنگام افزودن ماده روان کننده به بتن، ملات آن دچار مشکل خواهد شد. همچنین در صورتی که از این ماده بیش از حد استفاده کنید؛ از غلظت و استحکام ترکیب بتن کاسته خواهد شد.به طور کلی باید در حدود ۱ تا ۲ درصد روان کننده به ترکیب بتن اضافه کنید. در واقع این میزان معادل ۱ تا ۳ لیتر در هر متر مکعب ترکیب بتن است.

انواع روان کننده بتن

انواع روان کنند‌ه‌های بتن را می­توان در چند دسته تقسیم­بندی کرد. در واقع هر کدام از این محصولات دارای کاربردها و ویژگی‌های متفاوتی هم هستند. به همین خاطر انواع مختلف روان کننده‌های بتنی با نام‌های مختلفی هم شناخته می‌شوند. همچنین هر کدام از انواع روان­کننده به سه دسته زودگیر، معمولی و دیرگیر تقسیم می‌شوند. در ادامه به معرفی انواع مختلف روان کننده‌ها و کاربردهای این محصولات به­صورت کامل خواهیم پرداخت.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین سیمان برای سنگ کاری

روان کننده ساده

روان­کننده‌های ساده ساختار ملامینی داشته و از آنها به جهت کاهش مصرف آب استفاده می­شود. با این حال روان کننده‌ها جزء اولین تولیدات با این کاربرد هستند و به همین خاطر استفاده از آنها با تولید محصولات جدید تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

فوق روان کننده

این مواد که دارای ترکیب لیگنوسولفونات هستند؛ پس از روان­کننده‌های ساده وارد بازار شده و به همین خاطر کاربرد گسترده‌تری دارند. این روان کننده‌ها موجب پیشرفت صنایعی که در آنها از بتن استفاده می‌شد؛ در طول زمان شدند و همچنین با استفاده از آنها می‌توان از بتن در شرایط مختلف از جمله سرما یا گرما استفاده کرد.

ابرروان کننده

ابر روان کننده‌ها علاوه بر داشتن تنوع بسیار زیاد دارای ترکیباتی هستند که کاربرد آنها را گسترده‌تر می‌کند. این محصولات از یک زنجیره کربوکسیلاتی و اتری ساخته شده‌اند و به همین خاطر به خوبی فرایند جداسازی ذرات سیمان از یکدیگر را انجام می‌دهند.

مزایای روان کننده بتن

روان­کننده‌های بتنی از آنجایی که باعث جداسازی و همچنین کاهش سطح درصد آب در کل ملات بتنی می‌شوند؛ کاربردهای بسیار فراوانی دارند. از جمله مزایای انواع روان کننده‌های بتنی می‌توان به افزایش انسجام پذیری ملات بتن و همچنین تقویت سطح و بافت ترکیب سیمان و آب اشاره کرد. زمانی که ماده روان کننده را به داخل ملات بتون اضافه می‌کنید؛ مخلوط آب و سیمان شما در برابر عوامل محیطی و کربناسیون بتن مقاوم خواهد شد. از جمله عوامل محیطی که بتن دارای روان­کننده در برابر آن مقاوم خواهد شد؛ می‌توان به شرايط کاهش دما و هوای سرد اشاره کرد. همچنین این ترکیبات انقباضات ملات بتن را کاهش می‌دهند که در نوع خود یکی از بهترین مزایای آنها به­حساب می‌آید.

پیشنهاد ما به شما:  پانل سیمانی

 

میزان مصرف روان­کننده در بتن
میزان مصرف روان­کننده در بتن

مضرات روان کننده بتن

با وجود مزایا و کاربردهای فراوان روان­کننده بتن، متاسفانه این ترکیب مضراتی هم دارد که به تنهایی باعث عدم استفاده از آن در صنایع ساختمان سازی یا سایر مشاغل نمی‌شوند. البته گاهی اوقات روان کننده باعث تبخیر زیاد آب و همچنین ایجاد ترک‌های عمیق در سطح بتن خواهد شد. در صورت اضافه کردن مقدار بیش از حد روان کننده به ترکیب، ملات بتن خراب می‌شود. همچنین اگر به شکل صحیح از روان کننده استفاده نکنید، رنگ بتن تغییر پیدا خواهد کرد و گاهی اوقات این ماده باعث آب انداختن ملات بتن می‌شود. اما به هر حال استفاده از روان کننده بتن و انواع آن در صنایع بسیار رایج است و نمی‌توان این دلایل را زمینه ساز محدودیت استفاده از آن کرد.

امتیاز شما به این مقاله
خانه سیمان